sobota, 24 października 2015

Wegańskie dyniowo-cynamonowe drożdżówki

Pumpkin spice cynnamon rolls były na mojej liście przysmaków do upieczenia od dawna. Jednakże przepisy, które wyszukiwałam w czeluściach internetu zniechęcały mnie stopniem trudności, sposobem przygotowania, który wymagał pozostawienia w spokoju surowego ciasta na noc, bądź składnikami po które musiałabym lecieć za ocean. Do żadnego z tych poświęceń nie jestem w tym momencie zdolna, tym bardziej, że ogarnęła mnie choroba i moje ciało (psychika zresztą też) buntują się przed wysiłkiem wykraczającym poza absolutne minimum. 
Na szczęście w tej mojej niemocy przyszedł mi na ratunek post mniumniu z idealnym przepisem dla schorowanego lenia, którego apetyt na słodycze nie słabnie nawet podczas przeziębienia. Co więcej, składniki nie wymagały wysyłania do sklepu współmałżonka, który by zrobić zakupy wykraczające poza owoce, warzywa i papier toaletowy potrzebuje: drobiazgowej listy, mapy i 25 telefonów do ,,bazy". A poproszony o zakup weekendowego wydania Gazety Wyborczej, przynosi piątkowe i mówi, że nie ma w nim ,,Czerwonych Obcasów" (sic!). Na szczęście widzę w tym wszystkim urok i komedię. 
Wracając do drożdżówek starałam się stosować do przepisu, jednakże moje ciasto wymagało dodatkowej szklanki mąki, więc wszystkim zainteresowanym sugeruję rozpocząć od 2 szklanek i zobaczyć czy konsystencja wymaga dodania kolejnej. W oryginale znajdziemy też orzechy, ale tego akurat w domu nie znalazłam, a nie chciałam narażać współspacza na niepotrzebne stresy. Zachęcam jednak do wzbogacenia drożdżówek bakaliami jeśli macie je akurat pod ręką.

 
Składniki: 
 
ciasto :
  • 30g świeżych drożdży
  • 1/2 szklanki ciepłego mleka roślinnego
  • 2 łyżki płynnego oleju kokosowego
  • 2 łyżki cukru
  • 3/4 szklanki puree z dyni
  • 2-3 szklanki mąki pszennej
  • szczypta soli
nadzienie:
  • 1/2 szklanki puree z dyni
  • łyżka płynnego oleju kokosowego
  • łyżeczka cynamonu
  • łyżeczka przyprawy pumpkin spice  (mieszanka cynamonu, imbiru, gałki muszkatołowej i goździków - z przewagą cynamonu)
  • 2 łyżki brązowego cukru
  • łyżeczka ekstraktu waniliowego
lukier:
  • 3/4 szklanki cukru pudru 
  • 2-3 łyżki mleka roślinnego albo wody

Sposób wykonania:
  1. Drożdże i cukier zalewamy ciepłym mlekiem roślinnym . Odkładamy na 10 minut.
  2. Dodajemy puree z dyni, olej i sól, mieszamy.
  3. Stopniowo dosypujemy przesianą mąkę i zagniatamy ciasto przez około 10 minut. Przykrywamy ściereczką i czekamy aż ciasto wyrośnie (ok. 45-60minut).
  4. Gdy ciasto rośnie przygotowujemy nadzienie. W misce umieszczamy dyniowe puree, brązowy cukier,olej kokosowy, przyprawy i ekstra waniliowy. Mieszamy do uzyskania gładkiej konsystencji.
  5. Gotowe ciasto rozwałkowujemy na kształt prostokąta i smarujemy je dyniowym nadzieniem.
  6. Zawijamy w rulon i kroimy na 9-10 kawałków. Układamy w tortownicy o średnicy 24 cm wyłożonej papierem do pieczenia.
  7. Przykrywamy ściereczką i odkładamy na 15-20 minut.
  8. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 190°C przez 20 minut.
  9. Po upieczeniu polewamy lukrem .
 


 

1 komentarz:

  1. jak sobie myślę o takich puszystych drożdżówkach dyniowych z lukrem to od razu ślinka cieknie! <3 do tego uwielbiam Twoje zdjęcia, zawsze mają odpowiedni klimat :)

    OdpowiedzUsuń