czwartek, 9 kwietnia 2015

Kiełkowanie i wiosenne warzywne rolki


 Ciekawe czy jest ktoś kto po świętach nie czuje się przejedzony, zasłodzony i cięższy o choćby kilogram bądź funt? Ja choć wszystko co jadłam było pozbawione zwierzęcych składników, czuję ciężar  świętowania. Po tych kilku dniach trudno powrócić do racjonalnego świata zdrowych posiłków. Nadal mam ochotę zjadać wypieki na śniadanie a także na deser po obiedzie i kolacji. Mam wrażenie, jakby moje życie przeniosło się do kuchni i ciężko mnie z niej eksmitować.
Na szczęście wielkanocne zapasy są na wykończeniu, więc wreszcie można będzie przestać się toczyć i zacząć normalnie chodzić i jeść. 
Podobno nadeszła wiosna, choć ostatni tydzień i święta ze śniegiem w roli głównej, próbowały temu zaprzeczyć. Tak czy inaczej kalendarz ma swoje zasady i trzeba w nie wierzyć. O końcu zimy przypominają też sklepy, w których pojawiły się nasiona, w tym te, które warto...zjeść. Odnalezienie w sklepie o nazwie owada nasion rzodkiewki zachęciło mnie do rozpoczęcia sezonu kiełkowania. 
,,Budzenie do życia" nasion nie jest trudne ani pracochłonne a korzyści wynikające z tej prostej czynności są spore. Kiełkowanie sprawia, że nasiona zwiększają w znacznym stopniu zawartość enzymów, białka, witamin, minerałów, błonnika oraz kwasów tłuszczowych. Kiełki działają alkalizująco, więc są zbawieniem dla tych, których organizm jest zakwaszony z powodu niewłaściwej diety. Myślę, że pomogą nam wszystkim po świątecznym obżarstwie.

Jak kiełkować?
  1. Namocz nasiona. Poniższa tabelka pokazuje jak długo to robimy.
  2. Po namoczeniu odcedzamy zawartość słoika, nakrywamy go gazą i zabezpieczamy gumką.
  3. Słoik ustawiamy pod kątem, tak aby nadmiar wody mógł z niego wyciekać. 3-4 razy dziennie  zalewamy nasiona świeżą wodą i odcedzamy.
  4. Gotowe kiełki wysypujemy na talerz aby wyparowała z nich wilgoć. Przechowujemy w zamkniętym pojemniku w lodówce.


            Rodzaj
             ziarna
     Czas namaczania
       Czas  kiełkowania
            Dodatkowe
                 uwagi
Słonecznik
4 godziny
12-24 godz.
Namaczamy w zimnej wodzie
Pestki dyni
4 godziny
12-24 godz.
Namaczamy w zimnej wodzie
Soczewica
12 godzin
3 dni
Namaczamy w ciepłej wodzie
Cieciorka
12 godzin
3 dni
Namaczamy w ciepłej wodzie
Fasola mung
12 godzin
3 dni
Namaczamy w ciepłej wodzie
Fasola(biała, czerwona)
12 godzin
3 dni
Namaczamy w ciepłej wodzie
Komosa ryżowa
3-6 godzin
1 dzień
Namaczamy w ciepłej wodzie
Rzodkiewka
8 godzin
3 dni
Namaczamy w zimnej wodzie



Kiełki są świetnym dodatkiem do sałatek, kanapek oraz warzyw smażonych na patelni. Ja wykorzystałam je do wiosennych warzywnych rolek z papieru ryżowego.

Do ich zrobienia potrzebujemy:
  • papier ryżowy
  • marchewkę w pokrojona w drobne słupki
  • cukinię pokrojona w słupki
  • kiełki
  • paprykę
  • tofu
  • szpinak
  • sos sojowy
Zresztą   przy robieniu tej smacznej przekąski można improwizować, więc używajcie dowolnych składników i twórzcie własne kombinację.

1 komentarz:

  1. nigdy nie próbowałam - zazwyczaj kupuję, ale teraz już wiem za co zabiorę się w najbliższym czasie, bo przecież nie ma nic lepszego jak kanapki z świeżymi kiełkami <3

    OdpowiedzUsuń